Trippelrecension: Misconduct, Krigarnas Ö & Silent Lips

Ett lite udda utbud på direkt-till-dvd/on-demand är vad Munväder kommer att ta sig an denna gång när det bjuds på två smått obskyra semi-svenska filmer såväl som en amerikansk thriller med inga mindre än Al Pacino och Anthony Hopkins i några utav rollerna. Filmerna det handlar om är Misconduct, Krigarnas Ö & Silent Lips vilka samtliga har släppts både till diverse on-demandtjänster samt dvd tidigt nu i maj månad. Låt se om det finns något guldkorn bland dessa tre filmer som, av någon okänd person/kommité bedömts som icke tillräckligt kommersiellt gångbara för att visas på bio!

Misconduct
Regi: Shintaro Shimosawa
I rollerna: Josh Duhamel, Malin Åkerman, Anthony Hopkins m.fl.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till för att presentera den här filmen då den, till skillnad från de andra filmerna i denna recension samt årets tidigare dvd/on-demand-recensioner, inte har någon utstrålning överhuvudtaget. Det finns inget i handlingen som direkt sticker ut på något sätt och omslag samt trailer är verkligen såpass beiga att en är minst lika klok på filmen efter en har sett någotdera utav dem som en var innan.

Men here goes intrigen i alla fall: En ambitiös jurist (Josh Duhamel) med trasslig relation till sin partner (Alice Eve) får ett spännande tillskott i sin vardag då han blir uppsökt av en gammal flamma (Malin Åkerman) som ber honom ta sig an hennes nuvarande make. Denna make (Anthony Hopkins) är en mäktig industrimagnat med många svarta fläckar i sitt samvete men också såpass vattentäta alibin att han, rent juridiskt sett, verkar oslagbar. Ju mer juristen gräver i fallet, desto djupare hamnar han i en enorm härva av utpressning och korruption.

Misconduct är Shintaro Shimosawas debut som regissör och detta är smärtsamt uppenbart i Misconducts utförande. Han har förvisso ett väldigt platt och tradigt manus (signerat Simon Boyes & Adam Mason för den det berör) att arbeta med men där vissa regissörer kanske skulle lagt ner mer energi på att göra det bästa av situationen verkar Shimosawa istället ha nöjt sig med att plundra Roman Polanski-thrillers på cinematografi och mise-en-scène. Resultatet är något som känns som en blek, idisslad sörja med en story som Boyes/Mason i sin tur tycks ha plundrat större delen av från Misstänkt för Mord (1990). Stora namn som Anthony Hopkins, Al Pacino och Malin Åkerman kan bara göra ”så mycket” för att rädda något sådant.

Inte för att de ens försöker dock. Anthony Hopkins bevisar än en gång att han är allt mindre kräsen med sina rollval på äldre dagar, kanske för att det är mer bekvämt att gå på autopilot och ändå ha gott om pengar kvar när elräkningarna är betalda. Detsamma gäller för Al Pacino som här gör sin vanliga schtick där han verkar omedveten om att det finns andra människor han är menad att spela mot…fast med avsevärt mindre skrikande och gapande. Sedan har vi resten av castet: Josh Duhamel som är blek och träig. Malin Åkerman likaså, samt att Alice Eve troligtvis tar priset för graden av likgiltighet och ointresse i den här filmen. Det är inte bra…inte bra alls!

Misconduct är inte sevärd. Den är ett 11 miljoner dollars fiasko som lämnar en fullständigt kall. Den kan väl få ett ”A for effort” i marginalen, men det A:et är definitivt följt av ett stort minus.

Betyget: 1,5 Munvädrare av 5

Och här är resten: En video som avhandlar både Krigarnas Ö och Silent Lips